PIERWSZY KONCERT
Pierwszy koncert zespołu pod nazwą BABSZTYL miał miejsce na festiwalu piosenki turystycznej „Bazuna” w Gniewie w 1977 r. Młodzi studenci gdańskiej AWF – Zbyszek Hofman i Rysiek Wolbach zachwycili zgromadzoną na dziedzińcu zamkowym publiczność autorską „Balladą o samotności”, zdobywając jedną z głównych nagród. Na tej samej scenie tryumfy święcił przyszły inżynier (PG) Lech Makowiecki, wspomagający swym głosem i gitarą innego debiutanta: Rudiego Schuberta! Całonocne muzykowania i „dżemy” sprawiły, że „trójca” Hofman – Wolbach- Makowiecki poczuła ten sam feeling i wtedy to właśnie, na wiele lat, zawiązał się trzon gdańskiej grupy muzycznej BABSZTYL.
WYJĄTKOWI
Czym wyróżniała się ta trójmiejska formacja z całej plejady znakomitych zespołów studenckich przełomu lat 70- tych i 80- tych? Przede wszystkim pięknymi piosenkami i znakomicie zharmonizowanymi głosami. Niepowtarzalnie piękny, naturalny tenor Zbyszka wsparty mocnymi, soczystymi barytonami Ryśka i Lecha robił piorunujące wrażenie nie tylko na dziewczynach. Wojciech Młynarski, przewodniczący jury Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie po wysłuchaniu „Ballady” powiedział, że dla takich utworów warto zorganizować festiwal.
WYRÓŻNIENIA I NAGRODY
Wyróżnienia i nagrody na festiwalach i przeglądach piosenki studenckiej (BABSZTYL był wielokrotnym laureatem „Yapy”, „Sabataru”, „Tartaku”, „Bakcynalii”, „Bazuny”, „Szklarskiej Poręby” i wielu, wielu innych) ugruntowały pozycję gdańskiej grupy jako czołowego zespołu reprezentującego szeroki nurt twórczości akademickiej: od krainy łagodności, przez śpiewany kabaret, po żywiołowe, muzyczne szaleństwa kapeli wraz z publicznością!
HEJ PRZYJACIELE
Pisząc o historii zespołu BABSZTYL nie sposób pominąć osoby Pawła Kasperczyka (absolwenta Politechniki Gdańskiej), „barwnej postaci” od pierwszych dni towarzyszącej zespołowi. Autor tekstów‚ kompozytor, konferansjer, „dobry duch ” zespołu. Twórca największych „hitów” BABSZTYLa takich jak: „Hej przyjaciele”, „Góralska opowieść” czy tytułowa piosenka pierwszej płyty długogrającej zespołu BABSZTYL „Szykuj się bracie”. Osobowość Pawła wywarła ogromny wpływ na twórczość zespołu nie tylko dlatego, że był autorem wielu tekstów piosenek. Praktycznie do czasu zawieszenia działalności Paweł na dobre i złe związany był z BABSZTYLem (obecnie dyrektorem radia „EL” w Elblągu).
OPOLE 1981
Sukcesy koncertowe i doskonały kontakt zespołu z publicznością zwróciły uwagę „branży”; już pierwsze nagrania radiowe (PR Gdańsk i Bydgoszcz) wypadły bardzo obiecująco. Jednak dopiero zwycięstwo w kategorii zespołów w: „Ogółnopolskim Młodzieżowym Przeglądzie Piosenki” (finał) w Toruniu 1980 r. i znalezienie się w „Złotej Dziesiątce” sprawiły‚ że kariera BABSZTYLa nabrała przyspieszenia. Udział w debiutach festiwalu „Polskiej Piosenki w Opolu” (Opole 1981 r.) oraz wyróżnienie w formie zaproszenia do koncertu finałowego w którym „niszowy” zespół studencki rozkołysał amfiteatr bardziej niż nagrodzeni finaliści, a utwór „W siną dal” śpiewała z „babsztylami” cała Polska!…i „posypały” się propozycje .
Pierwszy skład zespołu, przyczyniając się do sukcesu opolskiego współtworzyli:
- Witek Muchnicki (skrzypce, mandolina, vokal),
- Ryszard Czerwiński (gitara akustyczna, bas),
- Adam Niedorezo (gitara akustyczna, banjo)
SZYKUJ SIĘ BRACIE
Pospiesznie nagrana płyta „Szykuj się, bracie!” (Polskie Nagrania, SX 2111) sprzedała się w nakładzie 230.000 egzemplarzy! Potem było już z górki: programy telewizyjne, trasy koncertowe, festiwale krajowe i zagraniczne (NRD, ZSRR, Szwecja, Finlandia). I raczkujące „Pikniki Country” w Mrągowie, których zespół BABSZTYL był ulubieńcem i gwiazdą.
Jednym z ważnych epizodów w historii zespołu był dwuletni (1984÷1985) okres współpracy z Piotrem Janczerskim, liderem legendarnej Skifflowej grupy „No to co”, „Bractwo kurkowe” i „Niebieski Czarni”. Piotr zauważył folkowy charakter zespołu i zaproponował współpracę. Legenda Piotra i wspólne plany stworzenia formacji śpiewającej proste melodyjne piosenki oparte na insrumentarium folkowo countrowym oraz perspektywa trasy koncertowej po USA zrobiły swoje (w początkowej fazie wspomagał nas łodzianin Janusz Nestarowicz „Colorado”). Przedsięwzięcie promowane było pod nazwą „Babsztyl w stylu Rasty” Dla potrzeb programu przygotowywane były nowe piosenki,jednak nie zabrakło w nim największych hitów Piotra choćby:”: „Po ten kwiat czerwony”, „Konika na biegunach„ czy „W Kwaśniewicach stanął w ogniu dom”. Podczas dwuletniego okresu współpracy, zarejestrowaliśmy materiał na płytę Piotra i kilka programów dla TVP. Zagraliśmy wspólnie ok. 150 koncertów w całej Polsce.
NASZ PUNKT WIDZENIA
BABSZTYL ewoluował powoli, ale zdecydowanie w kierunku pop – rocka. Trzy głosy wsparte gitarami akustycznymi, skrzypcami, harmonijką, banjo, fletem czy mandoliną wzmocniły z czasem gitary elektryczne. W roku 1986 zespół opuszcza Leszek Makowiecki i zawiązuje swoją formację Zayazd. Lata 1986-1993 to okres najintensywniejszej pracy zespołu BABSZTYL. Kilkukrotny udział w festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, liczne nagrania dla Polskiego Radia i częsta obecność na ekranie TVP (listy przebojów i inne programy) m.in. cykliczny „Konwój” i „Punkt Widzenia” w reżyserii Zbigniewa Proszowskiego i redakcją Barbary Czajkowskiej (1992-1993). W 1992 roku Firma SPV Poland wydaje kasetę pod tytułem „Nasz Punkt Widzenia” zawierającą piosenki specjalnie napisane na potrzeby w/w programów. Autorem wielu tekstów piosenek do wspomnianego przedsięwzięcia był m.in. Jacek Skubikowski (patrz dyskografia).
W tym samym czasie zespół przygotowuje muzykę do widowiska muzycznego dla dzieci pod tytułem: „Przygody pechowego kowboja Ptysia Kowalskiego na dzikim zachodzie” autorstwa i według pomysłu Piotra Łosowskiego. Była to prawdopodobnie pierwsza próba wykorzystania muzyki country dla dzieci (fragmenty na youtube). Wkrótce ukazuje się też kaseta z piosenkami z w/w przedsięwzięcia pod takim samym tytułem (patrz dyskografia).
Następnie BABSZTYL przygotowuje muzykę do przedstawienia „Tom i Jerry” realizowanego przez Olsztyński Teatr Lalek, a piosenka „Czy mamy jeszcze czas” (której teledysk emituje w tym czasie TVP) zostaje wykorzystana w jednej z ważniejszych scen filmowego serialu TVP „Akwen Eldorado” (patrz youtube).
Zespół BABSZTYL ma również na swoim koncie nagranie muzyki do filmu „Zielone Kasztany” Wojciecha Fiwka (1985 r.). Liczne koncerty w całej Polsce i turne po europie m.in.: Szwecji, Finlandii, Niemiec czy egzotyczna wyprawa z koncertami na daleką Syberię (Tobolsk i Okolice) zapełniały czas zespołu.
W roku 1987 gitarzystą zespołu zostaje Krzysztof Jaworski „Dżawor” związany z Babsztylem do 1993 r. (do chwili zawieszenia działalności). Jego osobowość i muzyczna wrażliwość wywarła duży wpływ na styl i brzmienie zespołu kierując je w stronę mocnego country rocka.
ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI
Kryzysowa sytuacja w kraju i decyzja Zbyszka o wycofaniu się ze sceny, spowodowała że po występie na Pikniku Country Mrągowo 1993 BABSZTYL zawiesił działalność. Rysiek Wolbach z Krzyśkiem Jaworskim (Dżaworem) zakładają grupę „Harlem”, która na stałe wpisuje się w historię muzyki rockowej w Polsce. I wydawać by się mogło, że nie ma już odwrotu; grupa, która wytyczała szlaki „Staremu Dobremu Małżeństwu”, promowała „góralszczyznę” gdy braci Golców nie było jeszcze na świecie i grała radosnego country rocka na kilkanaście lat przed „Rednex’ami” musi odejść w zapomnienie… A jednak nie…
LEGENDA
Legendę BABSZTYLa zbudowały jego piosenki nie tylko emitowane na antenie radia czy TVP, ale krążące nadal w drugim obiegu… „Kiedy góral umiera…”, „Wypić wypijemy”, „Kasper”, czy chociażby „Hej, przyjaciele”, drukowane są w każdym śpiewniczku i śpiewane przy ogniskach, pod żaglami, na górskich szlakach przez kolejne pokolenie młodych marzycieli.
Rewelacyjnie wypadł wspominkowy koncert Zbyszka, Rysia i Lecha w czasie telewizyjnego benefisu w amfiteatrze mrągowskim; tysiące ludzi – po odśpiewaniu zgodnym chórem kończącego „W siną dal” – zgotowało BABSZTYLowi owacje na stojąco! Widać zapadły im w serca słowa piosenki:
„Hej, przyjaciele! Zostańcie ze mną,
Przecież wszystko to, co miałem oddałem wam…
Hej, przyjaciele! Choć chwilę jedną..”
WSZYSTKIE DROGI
Od 2006 roku do zespołu dołączył Cezary Makiewicz, którego fanom muzyki country nie trzeba specjalnie przedstawiać. Jego „Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa” śpiewa przecież cała Polska. Ciepły głos Czarka znakomicie wkomponował się w brzmienie BABSZTYLa.
W 2010 roku Ryszard Wolbach postanawia wycofać się z pracy w zespole BABSZTYL. Wybiera indywidualną drogę muzyczną angażując sie w duży projekt zatytułowany „Kolory Nadziei”, w którym grupa BABSZTYL zaznaczyła również swoją obecność…ale obiecuje, że jeszcze nie raz zagramy razem…
Zespół BABSZTYL powrócił — zaczyna grać i śpiewać podobnie jak ćwierć wieku temu! Nie zaczyna wszak od zera… do zobaczenia na koncertach!
OBECNIE
Udział w programach TVP : „Wideoteka dorosłego Człowieka”, „Od przedszkola do Opola” czy „Szansa na sukces”, „The Voice of Poland” czy polsatowskim „Must Be The Music” udowodnił, że repertuar BABSZTYLa bliski jest zarówno najmłodszym, jak i dorosłym odbiorcom muzyki. Obecnie muzyka zespołu utrzymana jest w konwencji pop rock i country. Najnowsze utwory zespołu „Ogień i Woda” oraz „Żal mi tamtych nocy” zostały laureatkami Ogólnopolskiego Konkursu na Piosenkę Country 2014.